Kalendarium
Budownictwo okrętowe w Gdyni 1920-1945 / Czesław Jeryś // Wydawnictwo Morskie. - Gdańsk, 1980 / Krzysztof Chalimoniuk
DataWpis

Środa
25 luty
1920

Minister Skarbu Władysław Grabski i minister przemysłu i handlu Antoni Olszewski zatwierdzili statut i organizację Towarzystwa Żeglugi Morskiej i Rzecznej S.A. "Bałtyk". w Warszawie z oddziałami w Grudziądzu i w Gdańsku.

Sobota
20 maj
1922

Powstało towarzystwo z ograniczoną poręką "Żegluga Przybrzeżna" z kapitałem 10 milionów marek polskich. Celem towarzystwa był "przewóz pasażerów i towarów własnymi statkami lub wynajętymi, wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego".

Piątek
03 listopad
1922

Zawiązano spółkę pod nazwą "Stocznia" w Gdyni. Towarzystwo z o.p. Spółka uległa likwidacji w 1925 r.

Środa
25 listopad
1925

Wydano ustawę o popieraniu polskiej żeglugi morskiej, zapewniającą pomoc ekonomiczną dla polskich przedsiębiorstw budowy statków, przedsiębiorstw żeglugowych i morskich statków rybackich (Dz.U. RP 1925 nr 125, poz. 891).

Czwartek
16 wrzesień
1926

Rada Miejska na posiedzeniu jednogłośnie uchwaliła aby: - "Upoważnić Magistrat do przedsięwzięcia kroków w celu wybudowania stoczni z ramienia miasta, jako przedsiębiorstwo państwowe. - Wezwać Magistrat do przygotowania uchwały celem zaciągnięcia w banku Gospodarstwa Krajowego pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni".

Piątek
01 październik
1926

Wśród rybaków przeprowadzono ponownie referendum w sprawie budowy stoczni. Wszyscy ankietowani w liczbie 57 wypowiedzieli się za budową stoczni przez magistrat.

Środa
06 październik
1926

Bernard Badziąg z Gdańska wystosował do Magistratu pismo z propozycją utworzenia warsztatu reperacyjnego dla kutrów, silników i parowozów oraz remontu maszyn parowych.

Czwartek
07 październik
1926

Zygmunt Mianowicz złożył do Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych w Warszawie wniosek o wydzierżawienie 5000 m2 terenu na 25 lat w celu zbudowania stoczni rybackiej.

Czwartek
07 październik
1926

Rada Miejska pod przewodnictwem księdza Klemensa Przewoskiego, w obecności członków Jana Kamrowskiego, Franciszka Grzegowskiego i dra Bronisława Skowrońskiego, na wniosek Magistratu uchwaliła upoważnić Magistrat: "- do zaciągnięcia w Banku Gospodarstwa Krajowego długoterminowej pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni miejskiej, - do sprzedania w porozumieniu z fachowcami planu budowy o wymiarach około 30x70 m2 i ustanowieniu kosztorysu nie przekraczającego 100 tysięcy złotych". Projekt został wycofany 5 marca 1927 r. przez wojewodę pomorskiego.

Sobota
20 listopad
1926

Dekretem ministra przemysłu i handlu dyrektorem "Żeglugi Polskiej" mianowano działacza i prezesa Oddziału Poznańskiego Ligi Morskiej i Rzecznej inż. Juliusza Rummla.

Sobota
05 marzec
1927

Wojewoda pomorski w dniu 5 marca 1927 r. wycofał projekt Rady Miejskiej do zaciągnięcia w Banku Gospodarstwa Krajowego długoterminowej pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni miejskiej, - do sprzedania w porozumieniu z fachowcami planu budowy o wymiarach około 30x70 m2 i ustanowieniu kosztorysu nie przekraczającego 100 tysięcy złotych".

Poniedziałek
09 maj
1927

Zawiązano w Warszawie spółkę pod nazwą "Nauta" Warsztaty Okrętowe  w Gdyni. Zamierzano prowadzi roboty techniczne, wydobywanie zatopionych statków, remonty statków.

Piątek
13 maj
1927

Przedsiębiorstwo państwowe "Żegluga Polska" wydzielono z administracji państwowej, nadając mu osobowość prawną.

Niedziela
02 październik
1927

Wojewoda pomorski w piśmie skierowanym do Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych pisał: "Wobec zdecydowanego zamiaru Magistratu m. Gdyni urządzenia miejskiej stoczni rybackiej wypowiadam się za okazaniem miastu Gdyni jak najwydatniejszej pomocy. Proszę o poczynienie w Banku Gospodarstwa Krajowego kroków o o zapewnienie Magistratowi m. Gdyni pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni".

Sobota
31 grudzień
1927

Powołano do życia przedsiębiorstwo "Stocznia Gdyńska S.A., które przejęło dotychczasową działalność firmy "Nauta".

Sobota
17 listopad
1928

Na mocy uchwały Rady Ministrów zorganizowano "Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe", z wkładem państwowym 75% akcji.

Sobota
29 marzec
1930

Zorganizowano przedsiębiorstwo Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe S.A. Linia Gdynia - Ameryka dla komunikacji pasażerskiej między Gdynią i Gdańskiem a Stanami Zjednoczonymi (Nowy Jork) i Kanadą (Halifax). Towarzystwo posiadało w Polsce 11 filii: w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Lublinie, Tarnopolu, Brześciu, Kowlu, Równem, Rzeszowie, Łucku i w Gdańsku, 3 w Stanach Zjednoczonych i 5 w Kanadzie. Wkład państwa wynosił 53% akcji. W 1934 r. towarzystwo przybrało nową nazwę: Gdynia - Ameryka Linie Żeglugowe S.A.

Sobota
12 lipiec
1930

Ministerstwo Przemysłu i Handlu przekazało Państwowej Szkole Morskiej statek szkolny "Dar Pomorza".

Niedziela
19 czerwiec
1932

Odbył się pierwszy Narodowy Kongres Żeglugi, na którym apelowano o powołanie do życia komisji koordynującej zagadnienia stoczni i rozbudowy floty handlowej.

Sobota
09 lipiec
1932

Minister przemysłu i handlu w porozumieniu z ministrem skarbu wydał zarządzenie o likwidacji Przedsiębiorstwa Państwowego "Żegluga Polska" i utworzeniu spółki akcyjnej. Zatwierdzono jednocześnie statut spółki akcyjnej firmy "Żegluga Polska. Spółka Akcyjna. Kapitał zakładowy wynosił 8 mln złotych podzielonych na 40 tysięcy akcji, każda o wartości nominalnej 200 zł.

Wtorek
30 sierpień
1932

Oddano do eksploatacji kuter rybacki "Hel l11", pierwszą jednostkę zbudowaną w Stoczni Gdyńskiej.

Sobota
24 wrzesień
1932

Na podstawie umowy z 11 kwietnia 1832 r. Morski Instytut Rybacki przejął od Morskiego Urzędu Rybackiego Halę i Chłodnię Rybną, znajdujące się na nabrzeżu rybnym w Gdyni.

Sobota
20 styczeń
1934

W rejestrze handlowym Sądu Grodzkiego w Gdyni wpisano firmę Stocznia Yachtowa w Gdyni. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Siedziba spółki znajdowała się przy ul. Rybnej 3. Działalność jej dotyczyła budowy nowych jednostek pływających, produkcji przyborów i wszelkiego sprzętu morskiego oraz remontu jednostek pływających, kupna, sprzedaży i pośrednictwa w kupnie i w sprzedaży jednostek pływających, ratownictwa okrętowego, ściągania i wydobywania obiektów morskich w zakresie jachtingu, rybołówstwa i temu podobnych. Kapitał zakładowy spółki wynosił 12 tys. zł., podzielonych między 12 udziałowców po 100 zł każdy.

Sobota
20 styczeń
1934

Do rejestru handlowego Sądu Grodzkiego wpisano firmę: Stocznia Yachtowa w Gdyni. Spółka z ograniczoną odpowiedzalnością.

Piątek
12 październik
1934

Do rejestru handlowego wpisano przedsiębiorstwo gospodarki rybnej "Polonia", Połów i Import Śledzi, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Kapitał zakładowy spółki wynosił 50 tys. zł, podzielonych na 50 udziałów po 1000 zł każdy.

Czwartek
27 czerwiec
1935

Powstało przedsiębiorstwo Rothert i Kiłaczycki Sp. z o.o. Początkowo przedmiotem działania była odprawa statków, frachtowanie pod ładunki masowe i drobnicowe, przyjmowanie agentur i przedstawicielstw polskich i zagranicznych linii i przedsiębiorstw żeglugowych, pośrednictwo w kupnie i sprzedaży statków, węgla bunkrowego oraz udział w przedsiębiorstwach związanych z żeglugą i handlem morskim. W 1939 r. do działalności przedsiębiorstwa włączono żeglugę morska własnym statkiem.

Piątek
06 wrzesień
1935

Przekazano do eksploatacji motorówkę pilotową "Pilot IV" zbudowaną w Stoczni Gdyńskiej na zamówienie Urzędu Morskiego.

Środa
29 styczeń
1936

Urząd Morski zlecił Warsztatom Portowym Marynarki Wojennej budowę 2 szkut denno-klapowych.

Wtorek
10 marzec
1936

Ogłoszono stan likwidacji Stoczni Gdyńskiej S.A.

Niedziela
28 czerwiec
1936

Powstało Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich "STOP". Wydawało czasopismo "Wiadomości Stowarzyszenia Techników Okrętowych Polskich, które od 1 stycznia 1938 r. przyjęło nową nazwę "Morskie Wiadomości techniczne". Organ Stowarzyszenia Techników Okrętowych Polskich.

Środa
30 czerwiec
1937

Paul Stockhamer-Rosenfeld założył przedsiębiorstwo połowów, solenia oraz importowania ryb na własnych statkach pod nazwą Towarzystwo Dalekomorskich Połowów "Pomorze", Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Poczatkowo kapitał spółki ustalonio na 100 tys. zł.

Poniedziałek
19 lipiec
1937

Zmarł dyrektor Stoczni Gdyńskiej Włodzimierz Błażejewski.

Wtorek
01 luty
1938

Powstało Towarzystwo Połowów Dalekomorskich "Korab" Spółka z o.o. Jego celem było uprawianie dalekomorskich połowów śledzi i innych ryb morskich, solenie ich i przerabianie, handel nimi oraz przetwarzanie surowców morskich.

Sobota
01 październik
1938

Przedsiębiorstwo pod firmą Morski Instytut Rybacki - Stocznia Rybacka zostało przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Stocznia Rybacka Sp. z o.o. Powyższa zmiana nastąpiła jedynie ze względów formalnych. Przedsiębiorstwo pozostało nadal pod kierownictwem Morskiego Instytutu Rybackiego.

Piątek
31 marzec
1939

W budowie znajdowało się 11 statków o pojemności 31 975 ton.
Gdyńskie Kalendarium
Rocznik Gdyński © 2018