Data | Wpis |
---|---|
Środa | Minister Skarbu Władysław Grabski i minister przemysłu i handlu Antoni Olszewski zatwierdzili statut i organizację Towarzystwa Żeglugi Morskiej i Rzecznej S.A. "Bałtyk". w Warszawie z oddziałami w Grudziądzu i w Gdańsku. |
Sobota | Powstało towarzystwo z ograniczoną poręką "Żegluga Przybrzeżna" z kapitałem 10 milionów marek polskich. Celem towarzystwa był "przewóz pasażerów i towarów własnymi statkami lub wynajętymi, wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego". |
Piątek | Zawiązano spółkę pod nazwą "Stocznia" w Gdyni. Towarzystwo z o.p. Spółka uległa likwidacji w 1925 r. |
Środa | Wydano ustawę o popieraniu polskiej żeglugi morskiej, zapewniającą pomoc ekonomiczną dla polskich przedsiębiorstw budowy statków, przedsiębiorstw żeglugowych i morskich statków rybackich (Dz.U. RP 1925 nr 125, poz. 891). |
Czwartek | Rada Miejska na posiedzeniu jednogłośnie uchwaliła aby: - "Upoważnić Magistrat do przedsięwzięcia kroków w celu wybudowania stoczni z ramienia miasta, jako przedsiębiorstwo państwowe. - Wezwać Magistrat do przygotowania uchwały celem zaciągnięcia w banku Gospodarstwa Krajowego pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni". |
Piątek | Wśród rybaków przeprowadzono ponownie referendum w sprawie budowy stoczni. Wszyscy ankietowani w liczbie 57 wypowiedzieli się za budową stoczni przez magistrat. |
Środa | Bernard Badziąg z Gdańska wystosował do Magistratu pismo z propozycją utworzenia warsztatu reperacyjnego dla kutrów, silników i parowozów oraz remontu maszyn parowych. |
Czwartek | Zygmunt Mianowicz złożył do Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych w Warszawie wniosek o wydzierżawienie 5000 m2 terenu na 25 lat w celu zbudowania stoczni rybackiej. |
Czwartek | Rada Miejska pod przewodnictwem księdza Klemensa Przewoskiego, w obecności członków Jana Kamrowskiego, Franciszka Grzegowskiego i dra Bronisława Skowrońskiego, na wniosek Magistratu uchwaliła upoważnić Magistrat: "- do zaciągnięcia w Banku Gospodarstwa Krajowego długoterminowej pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni miejskiej, - do sprzedania w porozumieniu z fachowcami planu budowy o wymiarach około 30x70 m2 i ustanowieniu kosztorysu nie przekraczającego 100 tysięcy złotych". Projekt został wycofany 5 marca 1927 r. przez wojewodę pomorskiego. |
Sobota | Dekretem ministra przemysłu i handlu dyrektorem "Żeglugi Polskiej" mianowano działacza i prezesa Oddziału Poznańskiego Ligi Morskiej i Rzecznej inż. Juliusza Rummla. |
Sobota | Wojewoda pomorski w dniu 5 marca 1927 r. wycofał projekt Rady Miejskiej do zaciągnięcia w Banku Gospodarstwa Krajowego długoterminowej pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni miejskiej, - do sprzedania w porozumieniu z fachowcami planu budowy o wymiarach około 30x70 m2 i ustanowieniu kosztorysu nie przekraczającego 100 tysięcy złotych". |
Poniedziałek | Zawiązano w Warszawie spółkę pod nazwą "Nauta" Warsztaty Okrętowe w Gdyni. Zamierzano prowadzi roboty techniczne, wydobywanie zatopionych statków, remonty statków. |
Piątek | Przedsiębiorstwo państwowe "Żegluga Polska" wydzielono z administracji państwowej, nadając mu osobowość prawną. |
Niedziela | Wojewoda pomorski w piśmie skierowanym do Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych pisał: "Wobec zdecydowanego zamiaru Magistratu m. Gdyni urządzenia miejskiej stoczni rybackiej wypowiadam się za okazaniem miastu Gdyni jak najwydatniejszej pomocy. Proszę o poczynienie w Banku Gospodarstwa Krajowego kroków o o zapewnienie Magistratowi m. Gdyni pożyczki w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę stoczni". |
Sobota | Powołano do życia przedsiębiorstwo "Stocznia Gdyńska S.A., które przejęło dotychczasową działalność firmy "Nauta". |
Sobota | Na mocy uchwały Rady Ministrów zorganizowano "Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe", z wkładem państwowym 75% akcji. |
Sobota | Zorganizowano przedsiębiorstwo Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe S.A. Linia Gdynia - Ameryka dla komunikacji pasażerskiej między Gdynią i Gdańskiem a Stanami Zjednoczonymi (Nowy Jork) i Kanadą (Halifax). Towarzystwo posiadało w Polsce 11 filii: w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Lublinie, Tarnopolu, Brześciu, Kowlu, Równem, Rzeszowie, Łucku i w Gdańsku, 3 w Stanach Zjednoczonych i 5 w Kanadzie. Wkład państwa wynosił 53% akcji. W 1934 r. towarzystwo przybrało nową nazwę: Gdynia - Ameryka Linie Żeglugowe S.A. |
Sobota | Ministerstwo Przemysłu i Handlu przekazało Państwowej Szkole Morskiej statek szkolny "Dar Pomorza". |
Niedziela | Odbył się pierwszy Narodowy Kongres Żeglugi, na którym apelowano o powołanie do życia komisji koordynującej zagadnienia stoczni i rozbudowy floty handlowej. |
Sobota | Minister przemysłu i handlu w porozumieniu z ministrem skarbu wydał zarządzenie o likwidacji Przedsiębiorstwa Państwowego "Żegluga Polska" i utworzeniu spółki akcyjnej. Zatwierdzono jednocześnie statut spółki akcyjnej firmy "Żegluga Polska. Spółka Akcyjna. Kapitał zakładowy wynosił 8 mln złotych podzielonych na 40 tysięcy akcji, każda o wartości nominalnej 200 zł. |
Wtorek | Oddano do eksploatacji kuter rybacki "Hel l11", pierwszą jednostkę zbudowaną w Stoczni Gdyńskiej. |
Sobota | Na podstawie umowy z 11 kwietnia 1832 r. Morski Instytut Rybacki przejął od Morskiego Urzędu Rybackiego Halę i Chłodnię Rybną, znajdujące się na nabrzeżu rybnym w Gdyni. |
Sobota | W rejestrze handlowym Sądu Grodzkiego w Gdyni wpisano firmę Stocznia Yachtowa w Gdyni. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Siedziba spółki znajdowała się przy ul. Rybnej 3. Działalność jej dotyczyła budowy nowych jednostek pływających, produkcji przyborów i wszelkiego sprzętu morskiego oraz remontu jednostek pływających, kupna, sprzedaży i pośrednictwa w kupnie i w sprzedaży jednostek pływających, ratownictwa okrętowego, ściągania i wydobywania obiektów morskich w zakresie jachtingu, rybołówstwa i temu podobnych. Kapitał zakładowy spółki wynosił 12 tys. zł., podzielonych między 12 udziałowców po 100 zł każdy. |
Sobota | Do rejestru handlowego Sądu Grodzkiego wpisano firmę: Stocznia Yachtowa w Gdyni. Spółka z ograniczoną odpowiedzalnością. |
Piątek | Do rejestru handlowego wpisano przedsiębiorstwo gospodarki rybnej "Polonia", Połów i Import Śledzi, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Kapitał zakładowy spółki wynosił 50 tys. zł, podzielonych na 50 udziałów po 1000 zł każdy. |
Czwartek | Powstało przedsiębiorstwo Rothert i Kiłaczycki Sp. z o.o. Początkowo przedmiotem działania była odprawa statków, frachtowanie pod ładunki masowe i drobnicowe, przyjmowanie agentur i przedstawicielstw polskich i zagranicznych linii i przedsiębiorstw żeglugowych, pośrednictwo w kupnie i sprzedaży statków, węgla bunkrowego oraz udział w przedsiębiorstwach związanych z żeglugą i handlem morskim. W 1939 r. do działalności przedsiębiorstwa włączono żeglugę morska własnym statkiem. |
Piątek | Przekazano do eksploatacji motorówkę pilotową "Pilot IV" zbudowaną w Stoczni Gdyńskiej na zamówienie Urzędu Morskiego. |
Środa | Urząd Morski zlecił Warsztatom Portowym Marynarki Wojennej budowę 2 szkut denno-klapowych. |
Wtorek | Ogłoszono stan likwidacji Stoczni Gdyńskiej S.A. |
Niedziela | Powstało Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich "STOP". Wydawało czasopismo "Wiadomości Stowarzyszenia Techników Okrętowych Polskich, które od 1 stycznia 1938 r. przyjęło nową nazwę "Morskie Wiadomości techniczne". Organ Stowarzyszenia Techników Okrętowych Polskich. |
Środa | Paul Stockhamer-Rosenfeld założył przedsiębiorstwo połowów, solenia oraz importowania ryb na własnych statkach pod nazwą Towarzystwo Dalekomorskich Połowów "Pomorze", Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Poczatkowo kapitał spółki ustalonio na 100 tys. zł. |
Poniedziałek | Zmarł dyrektor Stoczni Gdyńskiej Włodzimierz Błażejewski. |
Wtorek | Powstało Towarzystwo Połowów Dalekomorskich "Korab" Spółka z o.o. Jego celem było uprawianie dalekomorskich połowów śledzi i innych ryb morskich, solenie ich i przerabianie, handel nimi oraz przetwarzanie surowców morskich. |
Sobota | Przedsiębiorstwo pod firmą Morski Instytut Rybacki - Stocznia Rybacka zostało przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Stocznia Rybacka Sp. z o.o. Powyższa zmiana nastąpiła jedynie ze względów formalnych. Przedsiębiorstwo pozostało nadal pod kierownictwem Morskiego Instytutu Rybackiego. |
Piątek | W budowie znajdowało się 11 statków o pojemności 31 975 ton. |