Kalendarium
Historia Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców / Jarosław Rusak
DataWpis

Niedziela
15 grudzień
0030

Pierwszy obchód święta 1 Maja w Gdyni miał przebieg raczej skromny.Pochód manifestantów zebrał sir przed lokalem ZZT przy ul. Świętego Wojciecha, gdzie do zebranych przemówił J. Piekarek. Stamtąd kolumna robotnicza przemaszerowała ul. Starowiejską na Grabówek.

Poniedziałek
14 listopad
0929

Nowym prezesem Zarządu Oddziału Morskiego ZZT w Gdyni został jego dotychczasowych skarbnik J. Woźniak, marynarz se statku Wisła", a sekretarzem Stanisław Szopiński - marynarz ze statku "Marysieńka".

Sobota
24 maj
1924

Powołano do życia konsorcjum francusko-polskie do budowy portu w Gdyni

Czwartek
10 luty
1927

Na pierwszym zebraniu Związku Robotników Portowych i Ekspedycyjnych zwołanym z inicjatywy robotnika portowego firmy "Elibor" w Gdyni Franciszka Świetlika, do związku zapisało się 140 członków.

Wtorek
06 grudzień
1927

Powołany został Tymczasowy Komitet Organizacyjny Polskiej Partii Socjalistycznej

Wtorek
06 grudzień
1927

Polska Partia Socjalistyczna z Urbanem Zielonką na czele zorganizowała wiec, na którym przemawiał sekretarz okręgowy PPS z Grudziądza Edmund Guziałek.

Piątek
07 wrzesień
1928

Odbyło się w Gdyni zebranie Związku Zawodowego Transportowców przy udziale sekretarza Zarządu Okręgowego ZZT w Bydgoszczy - Stroczyńskiego, oraz sekretarza Związku Robotników Portowych w Gdańsku (Deutscher Verkehrsbund Ortsverwaltung Danzig) - K. Wernera, który przedstawił sytuację robotników portowych w Gdańsku oraz proponował zebranym połączenie się z gdańskimi związkowcami w celu polepszenia bytu robotników portowych.

Niedziela
30 wrzesień
1928

Zarząd Oddziału Morskiego ZZT w Gdyni zorganizował wiec, na którym obecny był poseł na Sejm z ramienia PPS - Betman z Włocławka. Odbył on poufne rozmowy z kierownictwem oddziału ZZT w wilii "Zosieńka" na Kamiennej Górze.

Niedziela
14 październik
1928

W Wejherowie rozpoczęto rozmowy pomiędzy przedstawicielami Oddziału Morskiego ZZT a przedsiębiorcami. Rozmowy dotyczące zawarcia nowej umowy zbiorowej.

Piątek
19 październik
1928

Zarząd Oddziału Morskiego ZZT powziął decyzję proklamowania strajku na statkach Żeglugi Polskiej. Bezpośrednią przyczyna strajku stało się zwolnienie z pracy trzech marynarzy statku "Poznań", a następnie całej załogi, która demonstracyjnie zaprotestowała przeciwko tej decyzji armatora. Do usunięcia załogi z pokładu użyto policji. Zajście miało miejsce w porcie gdyńskim.

Środa
21 listopad
1928

Strajk proklamowany przez Zarząd Oddziału Morskiego ZZT został przerwany. Pertraktacje w sprawie spornych punktów postanowiono przenieść do Gdyni i oddać je do rozpatrzenia specjalnie powołanej komisji rozdzielczej.

Czwartek
05 grudzień
1929

Zawarto w Gdyni umowę zbiorową między ZZT a Związkiem Armatorów Polskich dotyczącą warunków pracy i płacy w Żegludze Morskiej. Miała ona obowiązywać od 1 grudnia 1919 r. do 31 grudnia 1930 r. i dotyczyła załóg wszystkich statków morskich (pasażerskich i towarowych) z wyjątkiem załóg statków przybrzeżnych i holowników, których sprawy uregulowane miały być odrębną umową zbiorową.

Poniedziałek
24 luty
1930

Na terenie portu handlowego przed magazynem Warszawskiego Towarzystwa Transportowego zebrał się tłum bezrobotnych żądających pracy. Policja aresztowała 9 demonstrantów, których sąd skazał na kilka miesięcy wiezienia.

Poniedziałek
14 kwiecień
1930

Prezesem Oddziału Robotników Portowych ZZT został Jan Piekarek.

Czwartek
22 maj
1930

Bezrobotni urządzili demonstrację przed gmachem Pośrednictwa Pracy, a w lokalu Generalnej Federacji Pracy wybito szyby. Policja rozpędziła demonstrantów, aresztując kilka osób, w tym J. Piekarka, prezesa Oddziału Robotników Portowych ZZT.

Wtorek
25 listopad
1930

Policja aresztowała grupę osób kolportujących na terenie Gdyni i Bydgoszczy ulotki komunistyczne.

Sobota
27 grudzień
1930

Do Gdyni z Amsterdamu przyjechał sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Transportowców - Edo Fimen.

Poniedziałek
18 maj
1931

Zastrajkowali oficerowie statków handlowych "Poznań", "Kraków" i "Warta". Przyczyną strajku była obniżka o 10% dotychczasowych płac dokonana przez Związek Armatorów Polskich.

Wtorek
23 czerwiec
1931

Na stojącym w gdyńskim porcie statku "Kościuszko" rozpoczął się strajk wskutek obniżenia o 30% poborów marynarzy przy jednoczesnym zwiększeniu godzin pracy na statkach. Co stanowiło naruszenie warunków umowy zbiorowej z 1930 r.

Czwartek
25 czerwiec
1931

Odbyła się konferencja Związku Armatorów Polskich z przedstawicielami Oddziału Morskiego ZZT w Gdyni. W charakterze zaproszonych gości uczestniczył w konferencji Rudolf Cymerman, reprezentujący Zarząd Główny ZZT, oraz poseł T. Matuszewski z Bydgoszczy z ramienia PPS.

Sobota
04 lipiec
1931

W gmachu Żeglugi Polskiej w Gdyni odbyła się nieoficjalna konferencja pomiędzy Związkiem Armatorów Polskich reprezentowanym przez sekretarza związku Pawłowskiego, a przedstawicielami Oddziału Morskiego ZZT. Była to pierwsza z konferencji poprzedzających zawarcie umowy zbiorowej. Punktem spornym przy omawianiu założeń przyszłej umowy było ustalenie czasu pracy na statkach.

Piątek
10 lipiec
1931

W gmachu Żeglugi Polskiej w Gdyni Odbyła się kolejna konferencja dotycząca nowej umowy zbiorowej. Rozmowy prowadzone były pomiędzy Związkiem Armatorów Polskich a przedstawicielami Oddziału Morskiego ZZT.

Środa
22 lipiec
1931

Podpisano nową umowę zbiorową, która obowiązywać miała do 31 grudnia 1932 r. Dotyczyła wszystkich załóg statków morskich (pasażerskich i towarowych) z wyjątkiem holowników. W porównaniu z umową z 1929 r. zarobki marynarzy były obniżone.

Czwartek
05 listopad
1931

Około 400 bezrobotnych udało się pod gmach Starostwa Grodzkiego i zdemolowało jego biura.

Wtorek
15 grudzień
1931

Po wiecu, który odbył się przed lokalem ZZT przy ul. Św. Ducha (po przeniesieniu go z Grabówka) pochód robotniczy przeszedł ulicami: Św. Piotra, Portową, Starowiejską, Podjazdową i wrócił do siedziby ZZT przy ul. 10 Lutego.

Środa
14 grudzień
1932

Przedstawiciele ZZT podpisali 14 grudnia 1932 r. umowę zbiorową dla marynarzy, która obowiązywać miała na statkach Polskiej Marynarki Handlowej od 1 stycznia 1933 r. Umowa pogarszała warunki pracy i płacy marynarzy, przedłużała czas pracy z 9 do 10 godzin, obniżała płace od 7% wzwyż i powiększała opłaty za świadczenia socjalne.

Poniedziałek
27 marzec
1939

Doszło do rozłamu w zarządzie gdyńskiego ZZT. Franciszek Pawliński wycofał się ze Związku Zawodowego Transportowców, wydając specjalny okólnik, w którym podsumował wyniki swej działalności w latach 1935-1939.

Poniedziałek
15 maj
1939

Zarząd Główny ZZT wyznaczył na stanowisko sekretarza Oddziału Morskiego ZZT w Gdyni długoletniego członka ZZT marynarza Antoniego Wojciechowskiego,
Gdyńskie Kalendarium
Rocznik Gdyński © 2018