Kalendarium
Materiały do historii polskiego rybołówstwa morskiego / Andrzej Ropelewski
DataWpis

Wtorek
10 maj
1927

Powstało Polskie Zjednoczenie Rybaków Morskich, największa spółdzielnia rybacka okresu międzywojennego.

Wtorek
12 czerwiec
1945

Połowy kutrowe zapoczątkowano wyjściem w morze z gdyńskiego portu pierwszej wyremontowanej jednostki.

Sobota
18 maj
1946

Pierwszy trawler "Dalmoru" /"Kastor"/ dowodzony przez Pawła Gicę wszedł do gdyńskiego portu.

Czwartek
22 sierpień
1946

Drugi trawler "Dalmoru" /"Wega"/ wszedł do gdyńskiego portu.

Piątek
29 listopad
1946

Przy poparciu ówczesnego ministra żeglugi i handlu zagranicznego, S. Jędrychowskiego, utworzono przedsiębiorstwo państwowo-spółdzielcze, z 60% udziałem państwa i 40% udziałem "Społem". Jego pełna nazwa brzmiała: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich "Dalmor", spółka z o.o. z siedzibą w Gdyni.

Niedziela
01 czerwiec
1947

Podpisanie pierwszej tymczasowej umowy zbiorowej dla załóg trawlerów przedsiębiorstwa "Dalmor".

Sobota
04 październik
1947

Wydobyto z wody ostatni z kutrów zatopionych w czasie II wojny światowej, należący do J. Pańczochy.

Czwartek
05 luty
1948

Oddano do użytku odbudowane nabrzeże Angielskie w porcie rybackim w Gdyni o długości 503 m.

Piątek
19 marzec
1948

Dyrektorem Morskiego Instytutu Rybackiego mianowano J. Pieczarę, który objął to stanowisko po L. Milanowskim.

Niedziela
09 maj
1948

Należący do "Dalmoru" trawler "Saturnia", dowodzony przez szypra P. Gica, wyszedł z Gdyni na połowy z załogą złożoną z samych Polaków. Również trawler "Ławica" miał już w tym samym czasie całkowicie polską załogę, pod dowództwem szypra W. Gorządka.

Sobota
26 czerwiec
1948

Uchwała Rady Ministrów uznająca Morski Instytut Rybacki za placówkę naukowo-badawczą /Dziennik Ustaw 1948, nr 37/

Sobota
17 lipiec
1948

Odbyła się uroczystość wyjścia trawlerów "Dalmoru" na Morze Północne. Statki te przeszły przegląd we własnych warsztatach "Dalmoru" po raz pierwszy w kraju.

Wtorek
30 listopad
1948

Zarządzenie ministra żeglugi o upaństwowieniu przedsiębiorstw: "Arka" w Gdyni, "Dalmor" w Świnoujściu /z siedzibą tymczasową w Gdyni/, "Stocznie Rybackie" w Gdyni /z oddziałami w Gdyni, Ustce i w Świnoujściu/.

Wtorek
11 styczeń
1949

Włączenie Morskiego Laboratorium Rybackiego do Morskiego Instytutu Rybackiego, który zlikwidował swoje agendy gospodarcze i stał się placówką naukowo-badawczą. Dyrektorem Morskiego Instytutu Rybackiego pozostał nadal J. Pieczara, a jego następcą do spraw naukowych - W. Cięglewicz.

Czwartek
20 styczeń
1949

W przedsiębiorstwie "Arka" podpisano układ zbiorowy dla pracowników lądowych.

Poniedziałek
25 kwiecień
1949

W Morskiej Centrali Handlowej w Gdyni odbyła się konferencja poświęcona zagadnieniom technicznym odbudowy tzw. "superkutrów" poniemieckich, znajdujących się w polskich portach.

Środa
01 czerwiec
1949

Od 1 czerwca 1949 r. przedsiębiorstwa "Arka"i "Dalmor" działały już jako przedsiębiorstwa państwowe. Dyrektorem naczelnym "Arki" został J. Hebel,jego zastępcą dotychczasowy dyrektor tego przedsiębiorstwa. Żebrowski, a jego zastępcą M. Tomulewicz.

Czwartek
17 listopad
1949

Z. Beczkowicz ustąpił na własną prośbę z zarządu przedsiębiorstwa "Dalmor" i został kierownikiem utworzonej w tym czasie delegatury "Dalmoru" w Warszawie. Dyrektorem naczelnym "Dalmoru" mianowano Z. Żebrowskiego.

Piątek
16 grudzień
1949

Zarządzenie ministra żeglugi w sprawie ustanowienia przymusowego zarządu państwowego nad przedsiębiorstwami: "Ławica" - Towarzystwo Połowów Dalekomorskich i Żeglugi, sp. z o.o. w Gdyni oraz Bałtycka Spółka Okrętowa, sp. z o.o. w Gdyni /Monitor Polski 1949 nr A-100/.

Wtorek
21 luty
1950

Podczas zgromadzenia założycielskiego Związku Branżowego Morskich Rybackich Spółdzielni Pracy w Gdyni przyjęto statut i wybrano zarząd w składzie: W. Balas, W. Jędrysik, Z. Zawadzki.

Środa
22 marzec
1950

"Szczyt dorszowy", wyładunek w Gdyni 700 ton dorszy w jednym dniu. Wobec trudności wynikających ze "szczytu dorszowego" Centrala Rybna zorganizowała tzw. "akcję D" /akcję dorszową"/ i powołała głównego komisarza dorszowego.

Poniedziałek
05 czerwiec
1950

Dyrektorem Zakładów Rybnych w Gdyni została M. Rynkowska.

Piątek
01 wrzesień
1950

Dyrektorem Morskiego Urzędu Rybackiego w Gdyni został mianowany J. Bielawiak, przejmując to stanowisko po M. Zięciku

Niedziela
01 kwiecień
1951

Dotychczasowy dyrektor naczelny zlikwidowanych Morskich Zakładów Rybnych, J. Gumowski, został mianowany dyrektorem naczelnym Morskiego Instytutu Rybackiego

Wtorek
01 maj
1951

"Dalmor" przejął ze stoczni pierwszy lugotrawler /wodowany 25 czerwca/, który otrzymał nazwę "Kulik".

Poniedziałek
13 sierpień
1951

Pierwszy zbudowany w Polsce trawler "Dalmoru" /"Radunia"/ wyruszył z Gdyni w swój pierwszy rejs na Morze Północne. Kapitanem tego statku był W. Gorządek, pierwszym mechanikiem Minkus, oficerem nawigacyjnym Bolda.

Czwartek
29 listopad
1951

Trawlery "Dalmoru" - "Jowisz:", "Jupiter" i "Polesie" wyszły z Gdyni na Morze Barentsa, gdzie 13 grudnia rozpoczęły połowy jako pierwsze po II wojnie światowej polskie statki rybackie. Z ramienia MIR w wyprawie uczestniczył A. Ropelewski.

Wtorek
15 styczeń
1952

Dyrektorem naczelnym "Dalmoru" został mianowany J. Sołtan /nominacja z 1 I 1952 r./ na miejsce J. Filarskiego. Zastępcą J. Sołtana do spraw połowów został A. Chudziński

Piątek
01 luty
1952

Zarządzenie ministra żeglugi powołujące do życia Państwowe Przedsiębiorstwo Budowy Urządzeń Chłodniczyh i Mechanizacji Rybołówstwa w Gdyni, którego dyrektorem został J. Anders

Niedziela
10 luty
1952

Obradowała kolejna Krajowa Narada Rybacka z udziałem ministra żeglugi M. Popiela, wiceministra żeglugi L. Bielskiego i dyrektora CZRM J. Bilińskiego. W naradzie brało udział około 500 osób. Omówiono uchwałę Prezydium Rządu z 2 lutego 1952 r. w sprawie zwiększania połowów morskich.

Niedziela
01 czerwiec
1952

Ze stanowiska zastępcy dyrektora "Dalmoru" odszedł J. Hebel, skierowany do pracy w żegludze śródlądowej.

Wtorek
24 czerwiec
1952

Zarządzenie ministra żeglugi o przekazaniu statku handlowego "Morska Wola" do "Dalmoru". Po przejęciu przez "Dalmor" Morska Wola" została skierowana do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu przeprowadzenia niezbędnych prac przystosowujących ten statek do roli statku bazy.

Wtorek
22 lipiec
1952

"Morska Wola" jako pierwszy w Polsce rybacki statek baza wyszedł na Bałtyk celem dokonania prób przeładunku ryb w morzu.

Wtorek
05 sierpień
1952

Opracowano wytyczne do pierwszego planu perspektywicznego rozwoju polskiego rybołówstwa morskiego do 1965 r. Brali w tym udział między innymi: F. Kirstein, S. Łaszczyński, A. Owsiński, A. Ropelewski, W. Strąk, Z. Żebrowski.

Czwartek
14 sierpień
1952

"Michał Siedlecki" wyszedł z Gdyni na Morze Północne celem przeprowadzenia pierwszych w polskim rybołówstwie prób połowów tuńczyka.

Niedziela
01 marzec
1953

Dyrektorem Morskiego Urzędu Rybackiego w Gdyni został J. Florczak, obejmując to stanowisko po J. Bielawiaku.

Środa
25 marzec
1953

Wszedł do eksploatacji trawler "Pollux", zakupiony za granicą dla "Dalmoru". Był to ostatni trawler rybacki kupiony za granicą, a zarazem pierwszy trawler "Dalmoru" z kotłami opalanymi ropą.

Poniedziałek
27 kwiecień
1953

Zastępcą dyrektora do spraw technicznych w "Dalmorze" został A. Gajdak.

Sobota
16 maj
1953

Zmarł dyrektor naczelny MIR, J. Gumowski

Sobota
16 maj
1953

Zmarł dyrektor naczelny Morskiego Instytutu Rybackiego, J. Gumowski.

Środa
01 lipiec
1953

Zastępcą dyrektora "Dalmoru" do spraw połowów został F. Bukatko.

Sobota
18 lipiec
1953

Zarządzenie ministra żeglugi zmieniające nazwę "Technikum Rybołówstwa Morskiego" w Gdyni na "Szkoła Rybołówstwa Morskiego".

Sobota
01 sierpień
1953

Dyrektorem naczelnym Morskiego Instytutu Rybackiego został Z. Fruczek.

Czwartek
20 sierpień
1953

Dyrektorem Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni mianowano J. Florczaka.

Sobota
31 październik
1953

Oddano do eksploatacji pierwszy trawler zamrażalnię typu B-23 /"Albakora"/, zbudowany przez Stocznię im. Komunt Paryskiej w Gdyni dla przedsięboorstwa "Odra".

Czwartek
05 listopad
1953

Statek badawczy Morskiego Instytutu Rybackiego "Michał Siedlecki" popłynął w rejs do Rygi.

Czwartek
05 listopad
1953

Z Gdyni do Świnoujścia wyjechała pierwsza wycieczka rybaków i ich rodzin. Mieli się oni zapoznać z możliwościami osiedlenia się w Świnoujściu w związku z przenoszeniem do tego portu części dalekomorskiej floty rybackiej.

Sobota
07 listopad
1953

Statek badawczy Morskiego Instytutu Rybackiego przybył do Rygi. Załoga naukowa statku : W. Cięglewicz, E. Kordyl, W. Mańkowski, Z. Mulicki wzięła udział w posiedzeniu Rady Naukowej Łotewskiego Instytutu Rybołówstwa i Oceanografii, która odbyła się w dniach 9 i 10 listopada. "Siedlecki" wyszedł z Rygi 19 listopada i w dwa dni później zawinął do Gdyni.

Wtorek
29 grudzień
1953

W siedzibie "Dalmoru" w Gdyni odbyła się konferencja z udziałem kapitanów statków handlowych "Narwik" i "Tobruk", które w 1953 r. uczestniczyły na mocy umowy czarterowej, jako bazy w radzieckich ekspedycyjnych połowach śledzi w rejonie wyspy Jan Mayen i Wysp Owczych. Celem tej konferencji było przekazanie doświadczeń, jakie zebrali kapitanowie wymienionych statków.

Piątek
15 styczeń
1954

Dyrektorem naczelnym "Dalmoru" mianowano Z. Muszyńskiego.

Czwartek
18 marzec
1954

Przekazanie przedsiębiorstwu "Gryf", trawlera zamrażalni typu B-23 o nazwie "Barwena" zbudowanego przez Stocznię im. Komuny Paryskiej w Gdyni.Barwena była pierwszym nowoczesnym statkiem rybackim o zasięgu oceanicznym, należącym do tego armatora. Statek ten skierowano w pierwsze rejsy na Morze Północne, gdzie łowił śledzie i makrele.

Środa
21 kwiecień
1954

Statek baza "Fryderyk Chopin" dowodzony przez kpt. ż.w. A. Goebela wyszedł z Gdyni w pierwszy rejs na Morze Północne.

Sobota
13 listopad
1954

Dwa kutry "Arki" wyszły z Gdyni na połowy w rejonie kanału La Manche. Były to "Wła110" z szyprem w. Kurowskim i "Gdy 196" z szyprem J. Wolanowskim. Jednostki te miały łowić włokami dennymi i tuką pelagiczną. Zła pogoda i opóźnione przybycie w ten rejon statku badawczego MIR "Birkut", wyposażonego w niezbędną do tego celu echosondę, uniemożliwiły realizację zamierzenia.

Poniedziałek
24 styczeń
1955

Dwa kutry "Arki" /"Gdy 196" i "Gdy 205"/ wraz ze statkiem badawczym MIR, m.s. "Birkut", wyszły z Gdyni w celu przeprowadzenia prób połowów śledzi tuką pelagiczną na łowiskach Skageraku. Kutry te łowiły na NE i NW od Skagen, ze słabymi wynikami, ale mimo to rybacy przekonali się do tego nowego narzędzia połowu. Powrót do Gdyni nastąpił 11 lutego. Podobne próby przeprowadzono na łowiskach bałtyckich ST 5-6 /wg mapy siatkowej Bałtyku/.

Piątek
25 marzec
1955

Dwa kutry /"Gdy 206" i "Gdy 112"/ pod kierunkiem pracowników MIR /H. Konkola i S. Okońskiego/ przeprowadziły udaną próbę połowów szprota tuką pelagiczną Larsena na Zatoce Gdańskiej.

Poniedziałek
06 czerwiec
1955

Trawler "Pokucie" zatonął podczas bunkrowania węgla przy nabrzeżu Śląskim w Gdyni.

Środa
10 sierpień
1955

Dwaj pracownicy rybołówstwa Chin przybyli do MIR w celu odbycia trzymiesięcznej praktyki.

Wtorek
11 październik
1955

Statek badawczy MIR, m.s. "Birkut", wyszedł z Gdyni do Murmańska. W skład załogi naukowej statku wchodzili: Dyrektor MIR, Z. Fruczek oraz pracownicy naukowi: J. Filarski, Z. Mulicki, J. Popiel. W Murmańsku nawiązano kontakty z radzieckimi naukowcami z Polarnego Instytutu Rybołówstwa i Oceanografii. "Birkut" powrócił do Gdyni 20 listopada.

Wtorek
29 listopad
1955

Powrót m.s. "Birkut" z Murmańska.

Piątek
09 grudzień
1955

Dwa kutry "Arki" /"Gdy 233" i "Gdy 235"/ wyszły z Gdyni na łowiska Skagerraku celem przeprowadzenia w tym rejonie prób połowów śledzi tuką pelagiczną. W wyprawie uczestniczył wicedyrektor "Arki", B. Ilski.

Piątek
16 grudzień
1955

Z Gdyni wyszedł na łowiska kanału La Manche pierwszy rejs nowy statek transportowy "Dalmoru", m.s. "Jastarnia".

Poniedziałek
23 kwiecień
1956

Na statku bazie "Fryderyk Chopin" przeprowadzono rozruch zamrażalni solankowej i chłodni, które zamontowano na tym statku. Wydajność zamrażalni okazała się znacznie mniejsza niż przewidywano, było to 8 ton zamiast spodziewanych 30 ton na dobę.

Środa
09 maj
1956

Odbyła się konferencja zorganizowana przez Radę naukowo-Techniczną przy Zarządzie Głównym Związku Zawodowego Pracowników Żeglugi, z udziałem ministra żeglugi M. Popiela. Na konferencji tej poddano krytyce działalność resortu, zwracając uwagę między innymi na dysproporcje rozwoju floty rybackiej i zaplecza lądowego rybołówstwa.

Sobota
12 maj
1956

Do przedsiębiorstwa "Arka" w Gdyni nadeszły z NRF pierwsze fileciarki i odskórczarki firmy Baader.

Wtorek
01 styczeń
1957

Dyrektorem naczelnym "Dalmoru" został Z.Żebrowski, przejmując tę funkcję po Z. Muszyńskim.

Wtorek
01 styczeń
1957

Ze stanowiska zastępcy dyrektora MIR do spraw naukowych ustąpił W. Cięglewicz. Jego funkcję objął W. Mańkowski.

Piątek
25 styczeń
1957

W porcie rybackim uruchomiono nową tranownię, należącą do Zakładów Rybnych w Gdyni.

Środa
30 styczeń
1957

W Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni wodowano trawler "Bystrzyca", pierwszy z serii typu B-14 /wersja eksportowa/. Statek ten przekazano "Odrze" 31 grudnia 1957 r.

Sobota
23 luty
1957

Zarządzenie ministra żeglugi o utworzeniu w Gdyni Centralnego Ośrodka Dyspozycji Zbytu /CODZ/, jako biura zbytu ryb Centrali Rybnej. Ośrodek ten miał dysponować masą ryb w portach rybackich.

Piątek
10 maj
1957

Kierownictwo ekspozytury Zjednoczenia Centrala Rybna w Gdyni objął S. Dzierżanowski.

Sobota
01 czerwiec
1957

Generalny Inspektorat Przemysłu Rybnego w Gdyni, kierowany przez J. Kulikowskiego, uruchomił wszystkie swoje agendy.

Sobota
01 czerwiec
1957

Rozpoczęło praktyczną działalność Zjednoczenie Zakładów Rybnych w Gdyni.

Niedziela
09 czerwiec
1957

Do Gdyni weszły trawlery "Dalmoru", których załogi samowolnie opuściły łowiska na Morzu Północnym,usiłując w ten sposób przyśpieszyć podpisanie umowy zbiorowej. Dotychczasowa umowa zbiorowa dla załóg dalekomorskich statków rybackich przestała obowiązywać z dniem 1 marca 1957 r. Po spotkaniu w Gdyni z przedstawicielami Ministerstwa Żeglugi i Gospodarki Wodnej, instancji partyjnych oraz GIPR rybacy tych jednostek postanowili powrócić na łowiska /"Rybak Morski 1957, 2r 24/.

Piątek
13 wrzesień
1957

Na Morze Północne wyjechała komisja partyjno-resortowa /przedstawiciel Ministerstwa Żeglugi i Gospodarki Wodnej, sekretarz Podstawowej Organizacji Partyjnej PZPR w "Dalmorze" i przedstawiciel Komitetu Miejskiego PZPR w Gdyni/. Celem działania tej komisji było zbadanie warunków pracy na morzu i wykrycie przyczyn niezadowolenia rybaków. Stwierdzono, że wiele należy poprawi, zwrócono także uwagę na szerzące się wśród rybaków pijaństwo. Po 6 tygodniach pobytu na Morzu Północnym komisja powróciła do kraju.

Środa
18 grudzień
1957

Dwa kutry "Arki" /"Gdy 241" z szyprem J. Wolanowskim i "Gdy 234" z szyprem W. Kurowskim/ złowiły na Bałtyku w dwóch krótkich zaciągach około 4 t szprotów używając tuki pelagicznej.

Sobota
28 grudzień
1957

Odbył się zorganizowany przez "Arkę" pokaz maszyn do filetowania ryb firmy Baader.

Sobota
01 luty
1958

Zastępcą dyrektora Morskiego Instytutu Rybackiego do spraw naukowych został K. Demel, obejmując to stanowisko po W,. Mańkowskim.

Sobota
15 marzec
1958

Zastępcą dyrektora "Dalmoru" do spraw technicznych został J. Sapiego. Od 1951 r. był on głównym mechanikiem "Dalmoru".

Środa
09 kwiecień
1958

W przedsiębiorstwie "Arka" w Gdyni odbyła się konferencja w sprawie zorganizowania próbnej wyprawy tuńczykowej na wody Afryki północno-zachodniej.

Sobota
12 lipiec
1958

Statek badawczy MIR, "Birkut" wyszedł z Gdyni udając się jako pierwszy statek polskiego rybołówstwa morskiego na wody Zatoki Biskajskiej i północno-zachodniej Afryki.Kapitanem statku "Birkut" w tym rejsie był kpt. ż.w. T. Meissner. W rejsie tym uczestniczyli: Z. Fruczek, K. Demel, P. Ciszewski, A. Klimaj, S. Kujawai M. Szatybełko z MIR, oraz Z. Bogusławski z "Dalmoru" i B. Ilski z "Arki".

Czwartek
06 listopad
1958

Cztery kutry "Arki" wyszły z Gdyni na łowiska kanału La Manche, aby prowadzić tam połowy w oparciu o bazę w Ostendzie.

Środa
10 grudzień
1958

Przedsiębiorstwo "Dalmor" zawarło umowę ze Stocznią Gdańską o budowę pierwszego trawlera przetwórni typu B-15.

Czwartek
08 styczeń
1959

Posiedzenie Rady Naukowej Ministerstwa Żeglugi i Gospodarki Wodnej w Arce, poświęcone sprawie połowów i prztwórstwa tej ryby.

Piątek
16 styczeń
1959

Trawler "Jan Turlejski", należący do Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni, wyszedł w pierwszy rejs na łowiska północno-zachodniej Afryki. W rejsie tym brał udział pracownik naukowy MIR, S. Okoński. Połowy kontynuowano do 9 lutego, uzyskując ogółem 28,5 t ryb, w tym 20 t ryb użytkowych.

Niedziela
01 luty
1959

Dyrektorem naczelnym "Dalmoru" został Z. Muszyński, dotychczasowy sekretarz Rady Przedsiębiorstw Rybołówstwa Morskiego.

Czwartek
26 luty
1959

Trawler szkolny "Jan Turlejski" powrócił do Gdyni z rejsu na łowiska północno-zachodniej Afryki.

Sobota
28 luty
1959

W. Gorządek, kapitan trawlera szkolnego "Jan Turlejski" przedstawił podczas narady przedstawicieli rybołówstwa w Gdyni wnioski z odbytego rejsu, zachęcając do podjęcia eksploatacji wód afrykańskich.

Poniedziałek
10 sierpień
1959

Należący do przedsiębiorstwa "Arka" kuter "Gdy 210" wyszedł z Gdyni na eksperymentalne polowy tuńczyka w rejonie Zatoki Biskajskiej. Dowódcą jednostki był M. Maercinkowski, kierownikiem wyprawy - kierownik Wydziału Połowów "Arki", S. Rymaszewski. Funkcję mechanika pełnił Z. Ziembo - kierownik warsztatów "Arki". W rejsie brał także udział Z. Bogusławski z "Dalmoru".

Wtorek
01 wrzesień
1959

Zastępcą dyrektora "Dalmoru" do spraw zaopatrzenia i zbytu został T. Karasiński.

Poniedziałek
25 styczeń
1960

Trawler Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni "Jan Turlejski" wyszedł z Gdyni w kolejny rejs na wody Afryki zachodniej, z którego powrócił 9 kwietnia.

Piątek
15 kwiecień
1960

Pełniącym obowiązki dyrektora naczelnego Morskiego Instytutu Rybackiego mianowano J. Kukucza /od 1 czerwca 1960 r. - dyrektor naczelny MIR/.

Środa
01 czerwiec
1960

Dyrektorem naczelnym Morskiego Instytutu Rybackiego został J. Kukucz.

Wtorek
21 czerwiec
1960

Trawler Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni "Jan Turlejski" wyszedł z Gdyni, udając się na wody Grenlandii, skąd powrócił 21 li[ca.

Czwartek
21 lipiec
1960

Trawler Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni "Jan Turlejski" wyszedł powrócił 21 lipca z wód grenlandzkich.

Środa
21 wrzesień
1960

Pierwszy trawler przetwórnia "Dalmor" wszedł do eksploatacji.

Wtorek
25 październik
1960

Trawler przetwórnia "Dalmor" wyszedł z Gdyni w pierwszy rejs eksploatacyjno-szkoleniowo-zwiadowczy. Statkiem dowodził kpt. Z. Dzwonkowski. W rejsie tym uczestniczyli także pracownicy MIR: D. Dutkiewicz i H. Janko.

Poniedziałek
31 październik
1960

W Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni zwodowano trawler typu B-14 /"Radwa"/ dla przedsiębiorstwa "Gryf".

Czwartek
01 grudzień
1960

Dyrektorem naczelnym Morskiego Instytutu Rybackiego został J. Wołek, a jego następcą do spraw naukowych J. Kukucz, który objął to stanowisko po K. Demelu, przechodzącym z dniem 1 października 1960 r. na emeryturę

Piątek
20 styczeń
1961

Wyszły w morze 4 kutry przedsiębiorstwa "Arka" /typu B-25/, udając się na Rynnę Norweską celem dokonania prób połowów tukami pelagicznymi. Próby wypadły pomyślnie. W wyprawie tej brał udział wicedyrektor "Arki" B. Ilski.

Sobota
25 luty
1961

Wodowanie w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni trawlera "Miedwie", pierwszego z serii trawlerów motorowych typu B-20.

Wtorek
28 luty
1961

kolejne kutry "Arki" rozpoczęły połowy śledzi tukami pelagicznymi na Rynnie Norweskiej.

Sobota
01 kwiecień
1961

Statek badawczy MIR "Birkut" wyszedł z Gdyni, udając się na wody Afryki Zachodniej z załoga naukową: F. Chrzanem, J. Filarskim, J. Kochanowskim, S. Okońskim i S. Woźniakiem.

Sobota
22 lipiec
1961

Kuter "Gdy 119" /dawniej kuter badawczy Morskiego Instytutu Rybackiego "Michał Siedlecki"/ zatonął na Morzu Północnym po zderzeniu z kutrem NRD. Załogę uratowano.

Sobota
19 sierpień
1961

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni przekazała przedsiębiorstwu "Odra" trawler "Miedwie".

Piątek
01 wrzesień
1961

Dyrektorem naczelnym przedsiębiorstwa "Dalmor" został J. Stefański, przejmując tę funkcję od Z. Muszyńskiego, skierowanego do pracy na stanowisku radcy do spraw rybołówstwa morskiego przy Attachacie do Spraw Morskich i Żeglugi PRL w Moskwie, gdzie podjął pracę w połowie października 1961 r.

Poniedziałek
11 wrzesień
1961

Dyrektorem CODZ w Gdyni został K. Kierkowski, przejmując tę funkcję po A. Labonu, mianowanym z dniem 1 września 1961 r. dyrektorem naczelnym przedsiębiorstwa "Szkuner" we Władysławowie. Zastępcą K. Kierkowskiego został E. Bobkiewicz

Sobota
23 wrzesień
1961

Nadeszły 22 samochody-chłodnie produkcji węgierskiej, przeznaczone do przewozu ryb.

Niedziela
03 grudzień
1961

Kuter "Gdy 229", należący do przedsiębiorstwa "Arka", zatonął podczas silnego sztormu na Morzu Północnym wraz z załogą składającą się z 9 osób.

Wtorek
10 kwiecień
1962

Zastępcą dyrektora MIR do spraw naukowych został J. Elwartowski.

Poniedziałek
07 maj
1962

Trawler przetwórnia "Dalmor" pod dowództwem kpt. Z. Dzwonkowskiego wszedł do Feringerhaven jako pierwszy polski statek rybacki w portach Grenlandii.

Środa
01 sierpień
1962

Czztery kutry "Arki", przeprowadzające zwiad w rejonie Wysp Owczych dotarły w pobliże Islandii. Kutrom towarzyszył holownik "Jantar" z kiego Ratownictwa Okrętowego, spełniając rolę statku osłonowego.

Poniedziałek
10 wrzesień
1962

Dyrektorem Centrali Rybnej w Gdyni został M. Bakota.

Wtorek
02 październik
1962

Dalekomorski trawler przetwórnia "Neptun" pod dowództwem kpt. L. Skelnika, udał się ba łowiska zachodniej Afryki.

Sobota
13 październik
1962

Dalekomorski trawler przetwórnia "Neptun" pod dowództwem J. Skelnika dokonał pierwszych w historii zaciągów na łowiskach Mauretanii.

Niedziela
18 listopad
1962

Umarł H. Janko, długoletni pracownik Morskiego Instytutu Rybackiego, inicjator serwisu połowowego i autor siatkowego podziału łowisk bałtyckich,

Czwartek
13 grudzień
1962

Przedsiębiorstwo "Dalmor" wysłało trawler burtowy "Wałpusza" na połowy eksperymentalne w rejonie północno-zachodniej Afryki.

Czwartek
20 grudzień
1962

Dowodzony przez kpt. T. Brzezińskiego trawler przetwórnia "Pegaz", należący do "Dalmoru", opuścił Gdynię, udając się na wody Afryki.

Wtorek
01 styczeń
1963

Dowodzony przez kpt. T. Brzezińskiego trawler przetwórnia "Pegaz", należący do "Dalmoru", rozpoczął połowy w rejonie Cap Blanc.

Sobota
05 styczeń
1963

Trawlery "Raba" i "Wkra", należące do "Dalmoru", rozpoczęły połowy w rejonie Islandii. Złowioną rybę białą przeznaczono na bezpośredni eksport do Wielkiej Brytanii.

Sobota
05 styczeń
1963

Trawler przetwórnia "Neptun" zakończył drugi postój w porcie Lagos, gdzie wyładował 100 t ryb mrożonych. Po wyjściu z Lagos "Neptun" w dalszym ciągu łowił na łowiskach Afryki, docierając na łowiska położone poniżej równika. Były to pierwsze w historii polskiego rybołówstwa morskiego połowy polskiego statku na półkuli południowej. "Neptun" dotarł w trakcie tego rejsu do Zatoki Wielorybiej /Walvis Day/.

Czwartek
07 marzec
1963

Po 5 miesiącach pobytu na łowiskach zachodniej Afryki powrócił trawler przetwórnia "Neptun".

Środa
13 marzec
1963

Trawler przetwórnia "Pegaz" rozpoczął polowy w rejonie Nowej Funlandi, podejmując eksploatację, którą określano jako "rejsy łamane" /połowy na różnych odległych obszarach w ciągu jednego rejsu/.

Wtorek
28 maj
1963

Trawler przetwórnia "Pegaz" powrócił do Gdyni z rejsu łamanego: północno-zachodnia "Afryka" - Nowa Funlandia. Łowiska północno-zachodniego Atlantyku "Pegaz" opuścił 19 maja. Łącznie statek przebywał na morzu 159 dni.

Środa
01 styczeń
1964

Zastępcą dyrektora do spraw ekonomicznych w przedsiębiorstwie "Dalmor" został F. Matyja.

Poniedziałek
06 styczeń
1964

Trawlery burtowe "Dalmoru" po raz pierwszy w historii polskiego rybołówstwa morskiego rozpoczęły połowy w rejonie wysp Scilly, na zachód od kanału La Manche. Łowiono ostroboki i sardyny.

Piątek
17 kwiecień
1964

W Gdyni rozpoczęła obrady dwudniowa konferencja poświęcona zagadnieniom jakości produkcji w gospodarce rybnej, na której wiele miejsca poświęcono problemowi jakości ryb łowionych przez polskie statki na wodach zachodniej Afryki. Konferencja ta była zorganizowana wspólnie przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Zjednoczenia Gospodarki Rybnej.

Poniedziałek
15 czerwiec
1964

Zmarł J. Anders, dyrektor Przedsiębiorstwa Budowy Urządzeń Chłodniczych i Mechanizacji Rybołówstwa w Gdyni. Jego stanowisko objął M. Mietlicki.

Piątek
31 lipiec
1964

kolizja kutra "Gdy 14" ze statkiem pasażerskim "Zofia" na linii Gdynia-Hel. Kuter zatonął, załogę uratowano.

Piątek
06 listopad
1964

Posiedzenie organizacyjne Rady Zwiadu Rybackiego oraz utworzenie Ośrodka Zwiadów Rybackich przy Morskim Instytucie Rybackim w Gdyni, którego kierownikiem został S. Rymaszewski.

Piątek
04 grudzień
1964

Połowy statków "Dalmoru" osiągnęły pół miliona ton /licząc od początku istnienia tego przedsiębiorstwa/.

Wtorek
29 grudzień
1964

Zarządzenie ministra żeglugi o połączeniu z dniem 1 stycznia 1965 r. dotychczasowych przedsiębiorstw "Arka" i "Dalmor" w jedno przedsiębiorstwo pod nazwą Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "Dalmor".

Piątek
01 styczeń
1965

Rozpoczęło działalność Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "Dalmor" w Gdyni, powstałe w wyniku połączenia dotychczasowego "Dalmoru" i "Arki". Dyrektorem "nowego" "Dalmoru" został F.Matyja, jego zastępcą do spraw produkcji G. Groch, do spraw ekonomicznych Z. Bruski oraz do spraw technicznych J. Sapiego.

Wtorek
09 luty
1965

Zmarł w Warszawie M. Bogucki, wieloletni pracownik naukowy Stacji Morskiej w Helu i Gdyni, Morskiego Laboratorium Rybackiego i Morskiego Instytutu Rybackiego.

Środa
19 maj
1965

Przedsiębiorstwo "Dalmor" przejęło prowadzenie Centralnego Serwisu Rybackiego, który dotychczas działał w Szczecinie przy przedsiębiorstwie "Gryf".

Czwartek
01 lipiec
1965

Zastępcą dyrektora "Dalmoru" do spraw połowów mianowano F. Kirsteina, zaś zastępcą do spraw produkcji A. Labona. Dotychczasowy zastępcą dyrektora "Dalmoru" do spraw produkcji, G.Groch, został skierowany na stanowisko kierownika Oddziału GAL /Gdynia-America Line/ w North Shields w Wielkiej Brytanii.

Piątek
09 lipiec
1965

Zmarł w Gdyni P. Gic, jeden z pierwszych szyprów dalekomorskich polskiego rybołówstwa.

Środa
01 wrzesień
1965

W przedsiębiorstwie "Dalmor" w Gdyni podjęło ciągłą pracę prototypowe urządzenie do produkcji mączki rybnej /typ FM-25/.

Poniedziałek
01 listopad
1965

W zakładach rybnych w Gdyni uruchomiono nowoczesny, zmechanizowany dział produkcji konserw rybnych.
Gdyńskie Kalendarium
Rocznik Gdyński © 2018