Kalendarium
Kronika Polski na morzu 1918-1939 / Krzysztof Chalimoniuk
DataWpis

Niedziela
21 listopad
0928

Zakończył się zorganizowany przez Związek Zawodowy Transportowców strajk robotników portowych i marynarzy "Żeglugi Polskiej".

Niedziela
01 kwiecień
1060

Statek "Kpt. Kosko" pod dowództwem E. Ruszczyńskiego wyruszył z Gdyni do portu Nampho. Rejs ten zapoczątkował stałą obsługę portów KRLD.

Niedziela
04 luty
1923

Ukończenie budowy nowego budynku Kapitanatu Portu w Gdyni, zwanego początkowo Domem Pilotów. Jego kierownikiem został Gustaw Kański.

Poniedziałek
13 sierpień
1923

Do prowizorycznego portu w Gdyni zawiną pierwszy statek, był to przewożący emigrantów francuski parowiec "Kentucky.

Czwartek
21 luty
1924

Połączone komisje sejmowe: Morska i Przemysłu i Handlu, uchwaliły rezolucję, w której zaproponowały przekazanie budowy portu firmie prywatnej. Domagano się ustalenia konkretnego terminu zakończenia budowy, czasowego zaniechania inwestycji w porcie gdańskim i skierowania całego ruchu emigracyjnego do portów polskiego obszaru celnego.

Wtorek
11 marzec
1924

Sejm zobowiązał rząd do podjęcia wszelkich środków natury prawnej i finansowej w celu przyśpieszenia budowy poru w Gdyni.

Piątek
30 maj
1924

Powstało przedsiębiorstwo "Żegluga Bałtycka" - Towarzystwo zo.o. w Gdyni. Udziałowcami byli mi.n.: Rajmund Stodolski, właściciel dóbr Edmund Unruh, dyrektor Jan Arnicki z Gdańska i radca dyrekcji kolei w Gdańsku Stanisław Bobrucki.

Piątek
04 lipiec
1924

Zawarcie między rządem polskim a spółką pod nazwą Konsorcjum Francusko-Polskie dla Budowy Portu w Gdyni umowy o budowie portu w Gdyni.

Piątek
08 sierpień
1924

Przeniesienie Dowództwa Floty z Pucka do Gdyni.

Piątek
27 luty
1925

Zawarcie z Konsorcjum Francusko-Polskim, prowadzącym budowę portu w Gdyni, dodatkowej umowy, w której przewidywano zakończenie budowy portu do 1929 r.

Środa
30 wrzesień
1925

Rozpoczęcie budowy nowej linii kolejowej, tzw. magistrali węglowej, która omijając terytorium Wolnego Miasta Gdańska docierała do Gdyni.

Środa
10 luty
1926

Nadanie Gdyni praw miejskich.

Niedziela
04 kwiecień
1926

Komisja Rozbudowy Miasta Gdyni na pierwszym posiedzeniu zatwierdziła plan zabudowy miasta opracowany przez Adama Kuncewicza.

Czwartek
16 wrzesień
1926

Rada Miejska w Gdyni podjęła uchwałę upoważniającą magistrat do wybudowania w Gdyni stoczni jako przedsiębiorstwa państwowego.

Czwartek
06 styczeń
1927

Podniesienie bandery na pierwszych pięciu bliźniaczych trampach zakupionych przez państwowe towarzystwo Żegluga Polska". Były to parowce" "Wilno" dowodzony przez Mamerta Stankiewicza, "Poznań" dowodzony przez Stanisława Łabędzkiego, "Kraków" dowodzony przez Wacława Niewiarowicza, "Toruń" dowodzony przez Munzela i "Katowice" dowodzony przez Tadeusza Bramińskiego.

Poniedziałek
09 maj
1927

Ministerstwo Przemysłu i Handlu zawarło umowę ze Związkiem Kopalń Górnośląskich "Robur". "Robur" wydzierżawił na 35 lat nabrzeże i plac w porcie gdyńskim i zobowiązał się do zainstalowania urządzeń do przeładunku węgla.

Piątek
13 maj
1927

Rozporządzeniem Rady Ministrów powołano do życia przedsiębiorstwo państwowe "Żegluga Polska". Już od początków roku statki tego towarzystwa przewoziły ładunki masowe, głównie węgiel do portów Skandynawii. Dyrektorem przedsiębiorstwa został Julian Rummel. Powołano także Radę Administracyjną Towarzystwa w składzie: Gabriel Chrzanowski, Władysław Gieysztor, Antoni Olszewski, Cyryl Ratajski, Mariusz Zaruski, Julian Rummel.

Środa
01 czerwiec
1927

Weszło w życie rozporządzenie Prezydenta RP w sprawie rozbudowy i rozwoju gospodarczego Gdyni i portu. Na podstawie tego rozporządzenia przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe mogły być zwolnione od podatku przemysłowego na 15 lat, a od podatku od nieruchomości na 25 lat.

Czwartek
01 wrzesień
1927

Rozpoczęły pracę Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej.

Wtorek
06 grudzień
1927

Wiec robotników budowlanych, portowych i marynarzy. Edmund Guziałek domagał się m.in. organizowania klasowych związków zawodowych, ustanowienia ośmiogodzinnego dnia pracy i wprowadzenia nowej ustawy żeglarskiej.

Wtorek
01 maj
1928

Otwarcie przy nabrzeżu indyjskim w Gdyni Zakładów "Łuszczarnia Ryżu Wasserberger i S-ka".

Niedziela
01 lipiec
1928

Polski Bank przemysłowy SA we Lwowie, współdziałając przy założeniu Konsorcjum Francusko-Polskiego, otworzył odział w Gdyni. Był to pierwszy bank prywatny w Gdyni.

Poniedziałek
03 wrzesień
1928

Powstał Oddział Morski Związku Zawodowego Transportowców (ZZT).

Poniedziałek
22 październik
1928

Rozpoczął się zorganizowany przez Związek Zawodowy Transportowców strajk robotników portowych i marynarzy "Żeglugi Polskiej". Zakończył się 2 listopada 1928 r.

Poniedziałek
19 listopad
1928

W Zatoce Botnickiej zatonął statek Robur II". Załogę uratowano.

Piątek
22 marzec
1957

Powstało Zjednoczenie Zakładów Rybnych (ZZR), którego dyrektorem został J. Sztremer.

Piątek
31 maj
1957

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni przekazała armatorowi radzieckiemu statek "Alupka" - pierwszy z serii (typu B-14) trawlerów opalanych mazutem. W tym samym roku przekazano PPiUR "Odra" trawler "Bystrzyca" tego samego typu.

Niedziela
09 czerwiec
1957

Do Gdyni wpłynęły trawlery, których załogi opuściły samowolnie łowiska na Morzu Północnym, chcąc przyspieszyć podpisanie umowy zbiorowe, która przestała obowiązywać 1 marca 1957 r. Po spotkaniu z dyrektorem generalnym MŻiGW Józefem Kulikowskim rybacy wrócili na łowiska. Na spotkaniu Kulikowski obiecał rybakom podwyżkę płac. Po tym Wkrótce po tym Kulikowski został odwołany przez prezesa Rady Ministrów, który ponadto awansował, uzyskując nominację na wiceministra.

Piątek
21 czerwiec
1957

Na wniosek Komisji Rehabilitacyjnej Marynarki Wojennej uwolniono od winy i kary czterech wyższych oficerów skazanych w procesie 6 marca 1950 r. Zrehabilitowano kadm. Adama Mohuczego (pośmiertnie), kmdr. Władysława Sakowicza (pośmiertnie), kmdr. Hilarego Sipowicza i kmdr. Konstantego Siemaszkę.

Piątek
26 lipiec
1957

Flagowy statek PMH "Batory" pod dowództwem Tadeusza Meissnera wrócił na szlak atlantycki i wyruszył w swój pierwszy rejs na nowo utworzoną linię Gdynia - Montreal.

Wtorek
22 październik
1957

Powstała rada Państwowych Przedsiębiorstw Rybołówstwa Morskiego w Gdyni, pełniąca funkcję Komisji Porozumiewawczej przedsiębiorstw. Na jej inauguracyjnym posiedzeniu wybrano przewodniczącego L. Oleszkiewicza i sekretarza Zdzisława Muszyńskiego.

Niedziela
20 kwiecień
1958

Statek "Kiliński" dowodzony przez C. Pawłowicza wypłynął z Gdyni do Bangkoku. Podróż ta inaugurowała obsługę linii wschodnioazjatyckiej PLO, powstałej z podzielenia linii dalekowschodniej na linię południowoazjatycką i linię wschodnioazjatycką (do portów Tajlandii).

Czwartek
01 maj
1958

Dolatowski Augustyn otrzymał nagrodę naukową miasta Gdyni za całokształt pracy nad zagadnieniami medycyny morskiej.

Sobota
10 maj
1958

Zespół pracowników CLRP w Gdyni pod przewodnictwem dyrektora Jerzego Majewskiego ukończył pierwszą w Polsce próbną produkcję płynnej paszy z ryb nazywanej "silorybem".

Sobota
09 sierpień
1958

W Stoczni im. Komuny paryskiej w Gdyni odbyła się narada, podczas której zaakceptowano plany rozwoju stoczni. Przewidziano w nich m.in. budowę 2 suchych doków o nośności 65 tys. t i 100 tys. t.

Niedziela
23 listopad
1958

Motorowiec "Kiliński" wypłynął z zainstalowanym prototypem polskiego radaru nawigacyjnego, wykonanym przez zakłady Radiowe im. Marcina Kasprzaka w Warszawie.

Piątek
05 grudzień
1958

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni PLO drobnicowiec "Monte Cassino", pierwszy z serii typu B-51.

Środa
24 grudzień
1958

Radziecki statek "Michał Kalinin" wypłynął na Antarktydę. Odpłynęło na nim również 7 Polaków udających się do stacji "Oaza" na Antarktydzie.

Środa
04 luty
1959

Po raz pierwszy w dziejach polskiego rybołówstwa morskiego rozpoczęły się połowy na łowiskach afrykańskich. W rejs połwowy wypłynął trawler rybacki "Jan Turlejski" pod dowództwem Wiktora Gorządka.

Piątek
24 kwiecień
1959

Nagrody miasta Gdyni otrzymali: Kazimierz Demel i Bolesław Kasprowicz za prace naukowe.

Wtorek
02 czerwiec
1959

Dwuosobowa ożaglowana szalupa "Chatka Puchatka" dowodzona przez Jerzego Tarasiewicza ukończyła rejs rozpoczęty 8 sierpnia 1958 r. trasą Gdynia - kanały i rzeki Francji - Morze Śródziemne - Indie Zachodnie.

Środa
01 lipiec
1959

Statek Szkolny "Dar Pomorza" w drodze powrotnej z rejsu szkoleniowego przywiózł z W. Brytanii sztandar Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni. Zwrot stał się możliwy dzięki wyrażeniu zgody przez Leonarda Możdżeńskiego na przekazanie go do kraju. Wywiózł on sztandar we wrześniu 1939 r.

Wtorek
20 październik
1959

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni przekazała PŻM drobnicowiec "Goplana", pierwszy z serii typu B-57/1.

Poniedziałek
14 grudzień
1959

W Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni zwodowano pierwszy z serii 11 statków dla Indonezji - motorowiec "Rambutan".

Piątek
05 luty
1960

Z Gdyni wypłynął motorowiec "Monte Cassino", otwierając obsługę nowej linii arabsko-perskiej.

Sobota
23 kwiecień
1960

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni przekazała PLO chłodnicowiec "Wolin", pierwszy z serii typu B-513.

Środa
22 czerwiec
1960

Otwarcie dla publiczności okrętu-muzeum "Burza" w Gdyni.

Poniedziałek
09 styczeń
1961

W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni zakończono prace przy budowie pierwszego w Polsce jachtu z plastyku typu "Topaz". Konstruktorami byli: Zbigniew Milewski i Mieczysław Pluciński.

Sobota
01 kwiecień
1961

Gdynię opuścił statek badawczy MIR "Birkut", który wyruszył na pierwszą polską wyprawę naukowa na wody Afryki. Wyprawą kierował Feliks Chrzan.

Sobota
15 kwiecień
1961

Do Gdyni przyjechała grupa indonezyjskich inżynierów i robotników stoczniowych w celu odbycia szkolenia w Stocznia Remontowych w Gdańsku i Gdyni.

Sobota
20 maj
1961

Zakończenie pierwszego w historii polskiego rybołówstwa morskiego 5 miesięcznego kursu dla kapitanów żeglugi wielkiej. Był on zorganizowany przez Ośrodek Szkolenia Zawodowego MŻ w Gdyni, Dyplomy kapitanów żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego otrzymało 24 absolwentów a dyplomy mechaników I klasy 20 osób.

Wtorek
04 lipiec
1961

W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni zbudowano pierwsze łodzie patrolowe typu morskiego dla Milicji Obywatelskiej.

Sobota
19 sierpień
1961

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni przekazała PPDUiR "Odra" trawler "Miedwie", pierwszy z serii typu B-20.

Niedziela
01 październik
1961

W PSM w Gdyni rozpoczęły się zajęcia na Studium Zaocznym dla Marynarzy. Kierownikiem studium został Wieńczysław Kon.

Poniedziałek
01 styczeń
1962

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni przekazała armatorowi radzieckiemu zbiornikowiec "Ogre" - pierwszy z serii B-74/I.

Piątek
09 marzec
1962

Zespół Rzeczoznawców Oceny Projektów Inwestycyjnych MŻ zatwierdził propozycje budowy serii 5 drobnicowców dla linii północnoamerykańskiej PLO. Budowała je Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni.

Sobota
19 maj
1962

Dwa kutry rybackie, zbudowane dla Kuby przez Gdyńską Stocznię Remontową, wyszły z hawany w pierwszy rejs łowczy.

Sobota
28 lipiec
1962

Z 10-dniowego rejsu po Bałtyku powrócił do Gdyni motorowiec "Aranda" - statek badawczy Instytutu Badań Morza w Helsinkach, na którym badania fizyko-chemiczne prowadzili fińscy i polscy naukowcy.

Środa
12 grudzień
1962

Przekazanie do eksploatacji największej inwestycji przemysłu okrętowego - suchego doku w Stoczni im. Komuny paryskiej w Gdyni. W doku położono stępkę pod statek "Francesco Nullo", pierwszy B-41 o nośności 11600 t.

Niedziela
30 grudzień
1962

W Gdyni odbyło się podniesienie bandery na okręcie podwodnym przekazanym Polskiej Marynarce Wojennej przez ZSRR. Okręt otrzymał nazwę "Orzeł" dla upamiętnienia bohaterskiej załogi ORP "Orzeł".

Środa
02 październik
1963

W Stoczni im. Komuny Paryskiej przekazano do eksploatacji drugi suchy dok.

Sobota
12 październik
1963

Stocznia im. Komuny Paryskiej zwodowała a zamówienie PŻM pierwszy statek do przewozu owoców i jarzyn - motorowiec "Boginka" o nośności 600 t.

Sobota
26 wrzesień
1964

W Gdyni otwarto pierwszą sesję poświęconą historii Marynarki Wojennej po 1945 r.

Wtorek
29 wrzesień
1964

Podniesienie bandery na statku "Horyzont", pierwszym statku Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni.

Środa
11 listopad
1964

Instytut Medycyny Morskiej otrzymał pierwsze dwa etaty dla socjologa i psychologa, którzy zajęli się badaniami pracy i życia marynarzy na statkach.

Poniedziałek
21 grudzień
1964

Rozpoczęła pracę 500-tonowa suwnica w Stoczni im. Komuny Paryskiej. Było to największe urządzenie podnośne w polskich stoczniach.

Poniedziałek
28 styczeń
1974

W uroczystej oprawie odbyło się w Gdyni podniesienie bandery na zbudowanym w Stoczni im. Komuny Paryskiej motorowcu PLO "Major Sucharski". Statek udał się w rejs do Australii via Kanał Panamski. Było to pierwsze w historii polskiej żeglugi przejście tym szlakiem wodnym.

Poniedziałek
18 marzec
1974

W Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni wręczono dyplomy pierwszym 140 absolwentom z tytułem inżyniera.

Niedziela
14 kwiecień
1974

Trawler-przetwórnia "Vega" należący do PPDiUR "Dalmor", wyruszył z wód Labradoru na wody Alaski i Aleutów, w rejon dotychczas nie eksploatowany przez polskie rybołówstwo.

Niedziela
21 lipiec
1974

Z okazji 30-lecia PRL Rada Państwa odznaczyła orderem Sztandaru I klasy między innymi: Wyższą Szkołę Morską oraz Stocznię im. Komuny Paryskiej.

Czwartek
15 sierpień
1974

Uniwersytet Gdański nadał Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu tytuł doktora honoris causa nauk ekonomicznych. Promotorem był Bolesław Kasprowicz.

Niedziela
29 wrzesień
1974

Polskie Linie Oceaniczne przekazały Liceum Morskiemu w Gdyni motorowiec "Edward Dembowski". Po przebudowie przeznaczono go na pomieszczenia dla 240 uczniów, sale wykładowe, warsztaty itp.

Środa
16 kwiecień
1975

W Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni zwodowano prototypowy trawler-przetwórnię typu B-417 o nośności 1520 t zamówiony przez PPDiUR "Odra".

Sobota
14 czerwiec
1975

Przekazano do eksploatacji pierwszą w Polsce podwodną wieżę wiertniczą "Geonur" konstrukcji A. Dębskiego zbudowaną pod egidą Polskiego Towarzystwa Nauk o Ziemi.

Wtorek
17 czerwiec
1975

PPDiUR "Dalmor" odłowiło 2 mln t ryb od czasu rozpoczęcia działalności w 1946 r.

Piątek
02 styczeń
1976

W Stoczni Komuny Paryskiej w Gdyni zwodowano największy z dotychczas budowanych w Polsce statków - statek typu OBO o nośności 116 tys. t.

Sobota
08 maj
1976

Pomiędzy PLO a konferencją żeglugową Indie - Pakistan - Bangladesz zawarto porozumienie, na mocy którego PLO stały się jej członkiem. W wyniku tego porty polskie, tak jak porty zachodnioeuropejskie, zostały po raz pierwszy włączone do jednolitego międzynarodowego systemu konferencyjnych centralnie sterowanych przewozów.

Piątek
14 maj
1976

W Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni zawarto pierwszy gazowiec typu LPG przeznaczony dla armatora szwedzkiego.

Czwartek
27 maj
1976

W Gdyni podniesiono banderę na nowym okręcie szkolnym WSM - ORP "Wodnik".

Sobota
29 maj
1976

Dyrektor naczelny PLO Stanisław Bejger został odznaczony za zasługi dla rozwoju gospodarki morskiej Orderem Sztandaru Pracy II klasy.

Poniedziałek
28 czerwiec
1976

Opuszczenie bandery na okręcie - muzeum "Burza". W ciągu 16 lat okręt zwiedziło blisko 3 750 tys. osób.

Czwartek
15 lipiec
1976

ORP"Wodnik" wyruszył z Gdyni pod dowództwem kadm. Witolda Glińskiego w rejs na drugą półkulę. Było to drugie przejście polskiego wojennego okrętu szkolnego przez Atlantyk. Pierwszym był rejs ORP "Iskra" do Newport w Stanach Zjednoczonych AP w 1930 r.

Sobota
31 lipiec
1976

W Stoczni im. Komuny Paryskiej zwodowano statek typu "Panamax", największą i najdłuższą (251, 15 m) jednostkę spośród budowanych w Polsce.

Piątek
27 sierpień
1976

Rozpoczął się I Kongres Kultury Morskiej zorganizowany przez Stowarzyszenie Działaczy Kultury Morskiej.

Czwartek
16 wrzesień
1976

Wręczono nagrody ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej: Marii i Andrzejowi Szypowskim za album Gdynia i D.Z. Kosedom za projekt pomnika Józefa Conrada-Korzeniowskiego.

Sobota
01 styczeń
1977

Zmiana nazwy mieszanego przedsiębiorstwa Chińsko-Polskie Towarzystwo Maklerów Okrętowych "Chipolbrok" na Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe "Chipolbrok".

Sobota
01 styczeń
1977

Rozpoczęcie działalności polsko-singapurskiej spółki agencyjnej "Baltic Far East Shipping" w Singapurze, powołanej do obsługi statków PLO oraz akwizycji ładunków w tym porcie i portach Malezji.

Wtorek
15 marzec
1977

Na Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni oddano do użytku dworzec pasażerski Żeglugi Gdańskiej.

Sobota
30 lipiec
1977

W Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni zwodowano statek typu OBO "Marszałek Żukow" (nośność 195 tys. t). W statku tym zawarta była 3-milionowa tona nośności statków zbudowanych w tej stoczni od 1951 r.

Wtorek
11 październik
1977

Otwarcie przez PLO linii południowego Pacyfiku - z Gdyni wypłynął m/s "J. Wybicki" dowodzony przez kpt. ż.w. P. Pigłowskiego.

Czwartek
13 październik
1977

W WSM w Gdyni odbyło się V międzynarodowe sympozjum z socjologii morskiej - Humanizacja pracy na statkach morskich.

Sobota
15 październik
1977

Odbyło się I Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej. Przewodniczącym został Leszek Górecki, a jego zastępcą Zygmunt Batko i Tadeusz Przeor.

Niedziela
20 listopad
1977

Gdynię opuścił zaczarterowany przez PAN statek szkolno-towarowy "Antoni Garnuszewski", który wyruszył w półroczny rejs na wody Antarktydy, z 73-osobową ekipą z PAN i 38 studentami WSM na pokładzie.

Sobota
26 listopad
1977

W porcie wojennym odbyło się uroczyste opuszczenie bandery na okręcie szkolnym "Iskra". Trzymasztowy szkuner, zbudowany w roku 1917, zakupiony w roku1926 dla Polskiej Marynarki Wojennej i przebudowany w 1927 roku na okręt szkolny, w służbie pod polską bandera przebył około 250 tys. Mm w rejsach szkoleniowych.

Czwartek
22 grudzień
1977

Wobec niepowodzeń przy przy wdrażaniu na skalę przemysłową uzyskiwania aktywnego białka spożywczego z ryb, minister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej zarządził reorganizację Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Białka Spożywczego w Gdyni i podporządkował go dyrektorowi Morskiego Instytutu Rybackiego.

Sobota
31 grudzień
1977

Ludność Gdyni osiągnęła 225 tys. osób (w 1970 r. 191 tys. osób). Powierzchnia miasta - po włączeniu w jego obręb terenów wiejskich - wynosiła 1975 r. - 124 km2 (w 1970 r. - 71 km2).
Gdyńskie Kalendarium
Rocznik Gdyński © 2018